Tuesday, July 14, 2009

Sayang Sayang

Uhuk..Uhuk... Maaf la, Wan tak sihat sikit hari ni. Maklumlah dah tua-tua ni senang nak dapat penyakit. Sakit situ lah..sakit sini lah. Macam-macam ada. Tapi tengah Wan duk rehat petang tadi, sambil duk selak New Straits Times yang Wan beli, ada satu berita yang membuatkan Wan rasa nak marah, kecewa dan bercampur dengan sedeh dengan karenah masyarakat kita sekarang ni. Wan pun tak sangka, ada juga "hantu" yang sanggup buat benda macam tu tanpa buat perhitungan yang waras. Ish..ish.. geram Wan dibuatnya

.
Yalah, macam mana Wan tak geram bila baca berita tentang seorang nenek warga emas yang dah berumur 72 tahun disamun dan menyebabkan nenek tu cedera. Kalau cucu-cucu semua pun rasa nak marah kan? Tapi yang paling mengecewakan Wan tu, sanggup lah "hantu" tu buat jenayah terhadap golongan yang tak berdaya macam Wak Timah tu. Dah lah umur pun dah lanjut (Wan tak lanjut lagi), malah dicederakan dan wang RM400 pun lesap disamun. Inilah dunia kita sekarang yang dikatakan semakin maju, moden dan cyber dalam segala hal sampai perkara asas dalam masyarakat pun sanggup diketepikan. Tak segan silu melakukan jenayah dan langsung tak hormat pada orang yang lebih tua. Kalau tak ada yang lama, manakan ada yang baru.


Wan sangat-sangat kecewa bila ada perkara yang sedemikian rupa berlaku. Orang dulu-dulu sangat menghormati orang tua, nak meninggikan suara pun tak berani inikan pula sampai mencederakan orang tua. Memang sangat-sangat mengecewakan. Memang susah nak ajar masyarakat zaman sekarang yang semakin degil, besar kepala, bodoh sombong dan cetek akal. Pernah sekali Wan ada tenampak kes dimana bila seorang ibu menasihati anaknya supaya jangan melakukan perkara-perkara yang tak baik. Tapi yang sedihnya si anak bukan saja tak peduli dengan kata-kata nasihat ibu, malah memaki hamun ibu pula. MasyaAllah... Wan mengucap panjang. Cucu-cucu, ingat lah..jangan sesekali menjadi Si Tanggang. Jangan sesekali pun pun kita melukakan hati ibu kita keran Syurga itu dibawah telapak kaki ibu. Derhaka kepada ibu..Neraka lah tempat yang sepatutnya.

Jadi, cucu-cucu Tok Wan yang Wan sayang, yang Wan cinta. Kalau kita rasa diri kita masih mempunyai kekurangan, masih punyai kelemahan, kita masih ada waktu untuk ubah. Dunia kita makin parah, masyarakat dah makin punah. Wawasan 2020 garapan dari Tun M, Wan rasa tak akan dapat dicapai kalau masyarakat kita masih melanggar norma-norma hidup bermasyarakat. Ingat, setinggi mana pun pencapaian kita, tapi kalau persepsi kita masih di takuk lama. jangan nak bermimpi bulan jatuh keriba. Salam sayang dari Tok Wan.

4 comments:

IxoR@ said...

Tok Wan....
am here...

Thanks datang blog Ixora...ok Ixora dah follow blog Tok Wan. Harap Tok Wan tak kesunyian ye...

*** Gelang tu huluq guna RM ok arr...hehehee...

Tok Wan said...

Amboi....baguih betol Ixora ni...
baru ja Tok Wan gi skali, teruih follow blo Tok Wan...
Selalu la mai teman Tok Wan...
kalu dak pun...bagi ja gelang besaq2 kat tok wan..
haruih..Tok Wan tak sunyi..

IxoR@ said...

Tok Wan....

Insyaallah...ada kesempatan pasti sy ke sini teman Tok Wan. Selalu klu sy bizi waktu kerja, lewat mlm atau pagi buta baru sy round blog kengkawan....

Hihihiii.....

Tok Wan said...

uih...takpa la pagi buta ka...hari kelam ka..
janji ixora datang...Tok wan tak kisah.. lagi suka ada la..

Blog Widget by LinkWithin

About This Blog

Isu-isu Semasa
Perkongsian Pendapat
Pengalaman Hidup
Realiti Masyarakat
Karenah Politik
Pendidikan
Adat Dan Budaya
Bahan Bacaan
Masalah Agama
Cinta Dan Kasih Sayang

Lidah Tok Wan

"Ilmu tanpa amal dan perkongsian, ibarat si kaya dalam penjara. Hanya sia-sia...."

  © Blogger templates Palm by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP